Miten teollisuusyritykset voivat kehittää visuaalista näkyvyyttään?
Teollisuuden toimijoiden vuoden kohokohta on parhaillaan meneillään, sillä näytteilleasettajat, messukävijät kuin puhujatkin täyttävät Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen Alihankinta-teollisuustapahtumassa nyt syys–lokakuun vaihteessa. Myös Visupaja osallistuu messuille keskiviikkona 1.10., ja on päivän aikana kuulolla ja kartoittamassa alan yrityksien visuaalisia tarpeita.
Vaikka messut ovat vaikuttava tilaisuus, visuaalisen näkyvyyden todellinen vaikuttavuus rakentuu pitkäjänteisellä strategialla. Tämä on yhä tärkeämpää kaikille yrityksille! Onpa kyseessä pienet konepajat, teknologiateollisuuden asiantuntijayritykset, perheyritykset tai startupit, selkeä ja johdonmukainen visuaalinen ilme voi parantaa uskottavuutta, tunnistettavuutta ja asiakashankintaa.
Tässä blogikirjoituksessa käymme läpi, miten teollisuusyritykset voivat kehittää visuaalista näkyvyyttään.
1. Perusta kuntoon – selkeä visuaalinen identiteetti
Visuaalinen näkyvyys alkaa brändistä eli luodusta mielikuvasta ja maineesta. Rakenna vankka brändin perusta jo ennen seuraavia messuja tai markkinointikampanjaa. Kaikki visuaalinen materiaali tulee suunnitella johdonmukaisesti yrityksen brändi-identiteetin mukaisesti. Tämä tarkoittaa yhtenäistä värien, fonttien, logojen ja tyylien käyttöä kaikissa kanavissa. Siksi nämä peruselementit tulee olla kunnossa:
- Logo: Ajantasainen, selkeä ja eri käyttötarkoituksiin sopiva logotyyppi eli se usein juuri kirjaimista muodostuva logon osa ja mahdollisesti sen lisänä oleva visuaalinen liikemerkki. Logon tulee usein soveltua niin painotuotteeseen, verkkosivuille kuin työvaatteisiinkin. Varmista, että logo toimii myös pienessä koossa esimerkiksi laitteiden kyljissä ja teknisissä piirustuksissa.
- Värimaailma ja typografia: Yritysilmettä suunniteltaessa määritellään myös värit ja kirjaintyypit, jotta ilmeestä muodostuu yhtenäinen.
- Graafinen ohjeisto: Lyhyt ja selkeä dokumentti, joka kertoo sen, miten visuaalisia elementtejä käytetään johdonmukaisesti kaikessa toiminnassa.
Esimerkiksi Konepajayritys Oy päivittää vanhan logonsa modernimmaksi ja ottaa käyttöön brändivärit, joita käytetään kaikessa näkyvässä toiminnassa esitteistä ajoneuvoihin ja verkkosivuihin. Teollisuusyritykselle voidaan luoda brändikirja, johon määritellään laajasti sävyt, sovellukset, kuvien tyyli ja niiden käyttötapaukset.
2. Ammattimaiset valokuvat ja videot
Kuvilla on suuri vaikutus siihen, millaisena yritys koetaan. Panosta laadukkaisiin kuviin, videoihin ja grafiikkaan. Ammattimaisesti toteutettu visuaalinen sisältö vahvistaa yrityksestä syntyvää mielikuvaa. Huonolaatuiset ja yleisesti käytetyt kuvat heikentävät toimijan uskottavuutta.
- Tekninen selkeys: Hyödynnä tuotteiden 3D-malleja, läpileikkauksia ja infografiikoita toiminnan esittelyyn.
- Käytä kuvapankkien sijaan omaa kuvamateriaaliasi. Ottakaa kuvia esimerkiksi tuotantotiloista, työntekijöistä ja kalustosta. Erilaiset kuvat mahdollistavat sen, että arkisistakin tilanteista ja eri kuvakulmista voi saada aivan uudenlaisia ja houkuttelevan näköisiä visuaalisia sisältöjä digitaalisiin kanaviin. Laadukkaampia kuvia voi hyödyntää painotuotteissa, kuten roll-upeissa, tulevilla messuilla.
- Voisiko seuraava video olla referenssivideo tai timelapse-toteutus? Erilaiset videot ja ajastettu kuvaus on tehokas tapa visualisoida pitkiä ajanjaksoja lyhyessä ajassa ja ne voivat olla rakennus-, infra- ja logistiikka-alalla erityisen vaikuttavia.
- Syntyykö oikea vaikutelma dronekuvauksella tai 360°-kuvalla? Tällaiset laajat kuvakulmat sopivat teollisuudessa esimerkiksi tehdasalueiden tai työmaiden kuvaamiseen.
3. Yrityksen tilojen ja kaluston brändäys
Fyysinen näkyvyys on tehokas tapa jäädä mieleen.
- Tunnistettavat ja ammattimaiset ajoneuvoteippaukset
- Merkinnät työvaatteissa, joissa logo ja värit näkyvästi esillä
- Toimisto- ja tuotantotilojen opasteet, turvallisuusohjeet ja teippaukset
- Asiakastilat: Näytä ja todista osaamisenne referenssivalokuvilla seinillä
4. Verkkosivut ja diginäkyvyys kuntoon
Visuaalisesti uskottavat ja selkeät verkkosivut sekä sosiaalisen median kanavat ovat lähes poikkeuksetta välttämättömyys. Vaikka yrityksen toiminta olisikin enimmäkseen fyysistä, asiakkaat hakevat tietoa verkosta ja yhä enemmän somekanavista.
- Selkeä rakenne, kuvat ja ikonit tukemassa sisältöä
- Referenssit kuvina ja asiakastarinoina esille visuaalisesti
- Visuaalisesti miellyttävät, helppokäyttöiset ja mobiiliystävälliset verkkosivut
- Hakukoneoptimointi auttaa lisäämään näkyvyyttä maksuttomien kanavien kautta
5. Sosiaalisen median hyödyntäminen
Monet teollisuuden alat hyödyntävät vielä vähän sosiaalista mediaa. Se on erinomainen kanava visuaaliselle sisällölle.
- Instagram ja LinkedIn: Julkaisukuvia saatesanoineen projekteista, tuotantoprosesseista ja työntekijöistä.
- Ennen–jälkeen-kuvaparit havainnollistamaan työprosesseja
- Kulissien takaa eli behind the scenes -julkaisut voivat olla mielenkiintoisia ja kiinnostusta herättäviä niin potentiaalisille asiakkaille kuin yritystä seuraaville
- Valitse ne somealustat, joilla kohdeyleisösi on aktiivinen, ja luo alustakohtainen visuaalinen strategia
Visuaalinen näkyvyys on strateginen työkalu
Teollisuuden ostopäätökset perustuvat luottamukseen, tekniseen osaamiseen ja pitkäaikaisiin kumppanuuksiin. Teollisuusyrityksen näkyvyydelle on ominaista:
- Teknisen osaamisen visualisointi: teknisesti tarkkaa ja dataan perustuvaa
- Rakentaa luottamusta B2B-asiakkaiden kanssa
- Vahvistaa brändin tunnistettavuutta ja erottaa toiminta kilpailijoista
- Parantaa asiakaskokemusta, lisätä asiakasuskollisuutta ja tuoda luokse uusia asiakkaita
- Ymmärrettävyys kansainvälisesti
Jokainen teollisuuden alan yritys voi hyötyä oman näkyvyytensä kehittämisestä ja parantamisesta. Alihankintamessut ovat loistava lähtökohta, mutta visuaalisen näkyvyyden fokus tulee olla johdonmukaisesti kaikessa toiminnassa. Kun panostat visuaaliseen identiteettiin, digitaaliseen näkyvyyteen ja messujen vaikuttavuuteen, et ainoastaan erotu, vaan vahvistat asemaasi kumppanina, johon asiakkaat luottavat. Kannattavaa on edetä pienin askelin kohti suurempaa näkyvyyttä.
